søndag den 30. juni 2013

UDSTILLING: PINK HOPE - Walk This Way i Køge

5 maj - 16. sept. 2011.

Pink Army Århus ARTillerys bidrag til Udstillingen Walk This Way i Køge.

I en pinkfarvet redningsbåd, satte Pink Army Aarhus ARTillery fokus på, hvordan naboer forholder sig til hinanden, når krig bliver historie og demokrati og broderskab opstår.

Redningsbåden, blev ramme om en udstilling med fokus på fotos og spørgeskemaer udfyldt af beboere i henholdsvis Køge og Malmø om de sociale og kulturelle forhold, der udspiller sig mellem Danmark og Sverige i dag, såvel som deres syn på, om et lignende venskabforhold med tid kan opstå mellem stridende naboer som Israel og Palæstina.




Udvalg af svar på spørgeskema ris/ros:

Hvad er dit personlige forhold til dit naboland Danmark/Sverige: 

DANSKER: Jeg har en del svenskere i min omgangskreds, og det eneste negative jeg kan fortælle er, at de nogen gange kan være svære at forstå.
SVENSKER: Ros. Gillar Köpenhamn som stad. Danskar är ett härligt folk när de vill.
TYRKISK-DANSKER: Jeg synes godt om Sverige og svenskere. Det er varme folk. Jeg synes udlændinge har flere rettigheder i Sverige end i Danmark lige i øjeblikket. Det er et godt land indtil videre. Men for 8 år siden var Danmark meget bedre.
DANSK-TYSKER: Irriterende at de putter sukker i alt deres brød i Sverige.


Har du en god historie om dit naboland – en oplevelse der kan sætte broderskabet i perspektiv?

TYRKISK DANSKER: Jeg har været i Sverige en fire fem gange, og så har jeg mødt en del svenskere i Køge – men de drikker meget. De drikker Mere end danskere.
DANSKER: Svenskerne er venlige og mere åbne synes jeg. Kender man ikke hinanden, så gør det ikke så meget. Man snakker sammen alligevel.
SVENSKER: Danmark är et land som står på ungefär samma kulturella värdigrund som Sverige. Det jag inte gillar är den nuvarande invandrar politiken i Danmark och höger-populistiska element i den danske riksdagen.

Hvad betyder det skandinaviske fællesskab for dig? Er det vigtigt at værne om broderskabet mellem Danskere og Svenskere? Hvis ja, hvordan kan man så udvikle fællesskabet?

SVENSKER: Ja, Öresundsbron ä en bra början.
PALESTINENSISK-SVENSKER: Mange svenskere arbejder i Danmark og mange Danskere bor i Sverige. Det er rigtig godt.
DANSK-TYSKER: Nemt med den nordiske pasunion, men vi burde alle sammen have Euro som betalingsmiddel. Jeg synes vi mangler et synligt bevis for det påståede DK-S-broderskab. Jeg synes vi har mere til fælles med Nordmændene.

Danmark og Sverige har ved tidligere lejlighed været i krig om Skåne Halland og Blekinge, men har siden da udviklet et fællesskab og et broderskab. Tror du det samme vil kunne ske for andre nabolande, der er i krig i dag – f.eks. Palæstinenseren og Israelere eller Nord- og Sydkorea med tid?

SVENSK: Ja, om man bortser från religion och försöker se varandra som människor med lika värde så ska det inte vara några problem. Religion forstör mycket.
DANSK: Verden er jo i konstant forandring, så alt er muligt. Tænk bare på den mosopotanske højkultur eller romerriget. Tid er lig med forandring. Måske bliver vi uvenner med svanskerne igen i år 2137. Hvem ved?
TYRKISK-DANSKER: Krigen mellem DK og S var for meget lang tid siden. Nu er der er kommet nye generationer, så det er jo helt glemt. Om det samme kan ske i Palæstina-Israel? Det tror jeg ikke. Krigen i palæstina- Israel er noget andet, det er ikke en grænsekrig – det er en religionskrig. Lige så snart religionen vinder – tror jeg ikke at krigen stopper. Jeg tror ikke det kan blive som med DK og S – men måske, men så skal andre lande omkring komme ind og gøre noget ved det –ellers tror jeg det ikke.


Danmark og til dels også Sverige har valgt at deltage i Krigen Afghanistan. Hvad mener du om det?

SVENSK: Det är bra att vi är där och hjälper lokalbefilkningen, men jag tycker inte vi ska vara med och invardera. Bara hjälpa befolkningen att återupbygga.
DANSK: Av, den er svær. Jeg mener vi gik i krig på det forkerte grundlag, og nu er vi i en situation, hvor vi ikke kan løbe fra det, at have et ansvar.
PALÆSTINENSISK-SVENSKER: Det er ok. Jeg synes det er normalt. De ønsker at hjælpe folket dernede. De ønsker ikke at skabe krig.
TYRKISK-DANSKER: Jeg synes ikke at Danmark skal blande sig. Det er for langt væk herfra. De skal selv løse deres problemer.

Skriv et citat, et digt eller en sætning, der handler om fred, kærlighed eller venskab.

SVENSK: Att kriga för fred är som att knulla för att bli oskuld”.
SVENSK: Att besegra sig själv är betydelsesfullara ä besegra tusen man i strid.
TYRKISK-DANSKER: Fred i hele verden – en verden uden krig / Bütün dünyaya huzur, savaşsiz bir dunya.
PALÆSTINENSISK-SVENSKER: Jeg Håber הווקמ ינא / لمآو

Svenske og danske hænder bærer Lyserøde soldater:







Ingen kommentarer:

Send en kommentar